Watersport Hotspot Rietplas

Er zijn steeds meer watersportverenigingen actief aan/in de Grote Rietplas. Zo starten binnenkort Watersport Drenthe (zeilen en kanoën), DRV34 (roeien),de Reddingsbrigade Zuid Oost Drenthe (reddingzwemmen) en we verwachten volgend jaar nog een surfvereniging. De verenigingen vormen samen een ‘Watersport Hotspot’. Deze hotspot ligt aan de grote Rietplas, bij het watersportstrand. De gemeente Emmen en de wijkverenigingen Rietlanden en Woonparc Sandur zijn betrokken bij deze ontwikkelingen om het sporten en recreëren op de Grote Rietplas te verbeteren.

Er zijn twee zeecontainers van ongeveer 12 meter ingegraven in het talud vlak bij de parkeerplaats van het Watersportstrand. Om de containers op te laten gaan in de omgeving, worden rondom de containers bosjes geplant. De nog zichtbare delen van de containers krijgen de kleur antracietgrijs.

Er wordt hier en daar al wat gekanood, geroeid en gezwommen. Op zaterdag 28 augustus opent wethouder Robert Kleine de Watersport Hotspot officieel. U ontvangt te zijner tijd hiervoor een uitnodiging en meer informatie.

De Rietplas is een bijzonder gebied waar wonen aan het water en recreatie in elkaar overlopen. Met name de recreatieve waarden van dit gebied zorgen voor een meerwaarde. Meerwaarde voor de bewoners die aan het water wonen én voor de vele gebruikers die hier hun ontspanning zoeken. De Rietplas heeft een (boven)regionale waarde voor de recreatie en toerisme binnen de gemeente. De gemeente Emmen werkt samen met anderen aan projecten om de Rietplas te laten bloeien, waar voor alle gebruikers plek is. Onder andere aan plannen voor de kwaliteit van het water, het waterpeil, een hondenstrand, toiletten en horeca.