In Emmen lijkt voldoende animo te bestaan voor de oprichting van een roeivereniging. Een informatieavond over dit initiatief in Hotel Ten Cate trok maandagavond zo’n veertig belangstellenden.

De avond was op touw gezet door Jaap Hof (58), met steun van mensen van de Koninklijke Nederlandse Roei Bond (KNRB). Hof groeide op in Emmen, verhuisde op 18-jarige leeftijd naar Twente en woont sinds twee jaar weer in zijn geboorteplaats. In Twente raakte hij enthousiast over de roeisport.

In Emmen is tegenstelling tot Hoogeveen en Assen geen roeivereniging. Hof en de KNRB hopen dat zo’n club in de grootste gemeente van Drenthe snel van de grond komt. De bond heeft in heel Nederland gekeken naar plekken waar perspectief is voor nieuwe roeiverenigingen. En Emmen scoort daarbij buitengewoon goed. Er is roeiwater, er zijn geen roeiverenigingen in de directe omgeving en er wonen relatief veel mensen.

Volgens Hof hebben de afgelopen periode al zo’n tien mensen zich bij hem gemeld die lid van een roeivereniging in Emmen zouden willen worden. Hij toonde zich daar maandagavond verheugd over, maar gaf aan dat er ook nog mensen nodig zijn die mee willen helpen zo’n club van de grond te tillen. Hij hoopt dat de komende dagen en weken zich hiervoor nog enkele liefhebbers gaan melden.

De beoogde roeiplek is de Hoogeveense Vaart, tussen Nieuw-Amsterdam en Erica. De jeugd zou prima terecht kunnen op de kanobaan bij de wijk Rietlanden. Hof gaat ervan uit dat er gauw materiaal beschikbaar is waarmee liefhebbers kunnen roeien. ,,Als er ergens een vereniging wordt opgericht, kijken bestaande verenigingen of zij iets af kunnen staan. Zo zit de roeiwereld in elkaar. Je hebt niet meteen het nieuwste materiaal, maar je kunt in ieder geval beginnen.’’

Feike Tibben van het bondsbestuur: ,,Het enthousiasme is er in Emmen. Zaak is nu vooral om zo snel mogelijk van de wal af te gaan. Laat zien wie je bent, wat je wilt en hoe leuk roeien is. Daarna kun je de volgende stappen gaan maken.’’ Hof is dat zeker van plan. Wat hem betreft heeft Emmen rond de zomer voor het eerst een eigen roeivereniging.